· 

HSP, ik label mee!

 

'Hoogsensitief’ weer zo’n nieuw labeltje?

Ja en nee... Het is uiteraard van alle tijden maar psychologe Elaine Aron introduceerde de term echter in 1996. Daarvoor ‘had het beestje nog geen naam’.

Je zou kunnen stellen dat dit 'labeltje' bij je past als je (even in het kort) meer dan gemiddeld gevoelig bent voor prikkels uit je omgeving, andere mensen sterk aanvoelt en alle invloeden en indrukken wat moeilijker van je af kunt laten glijden. 

 

‘Labeltjes’ hebben al gauw een negatieve bijklank.

Je doet iemand geen eer aan door deze eenvoudig

weg te zetten. 'Ach, die persoon is duidelijk -vul maar in- dus dan weet je ‘t wel hè?'

Het lijkt me dan ook verstandig om voorzichtig om te gaan met je ‘labeltjes’.

Maar ze hebben natuurlijk wel een duidelijk nut; hoe fijn kan het zijn om herkenning

en informatie te vinden doordat je gericht kunt zoeken!

Het schept duidelijkheid en orde in een soms best chaotische wereld vol unieke

en gemeenschappelijke eigenaardigheden.

 

Daarnaast kun je in ons zorgstelsel bar weinig zonder diagnoses.

Maar dat even terzijde, want hoogsensitiviteit wordt niet gediagnosticeerd daar

het gaat om een eigenschap en geen stoornis.

Tja, ook weer zoiets: het grijze gebied tussen eigenschappen en stoornissen.

Want als ik me stoor of een ander zich stoort aan mijn eigenschap, is dat een

‘ergernis’ of ‘hindernis’. Zolang ik functioneer is het geen ‘stoornis’.

 

Om van te duizelen! Als je ‘t mij vraagt.

Dus wat wil ik ermee, als persoon, als therapeut?

Wel... Ik wil slechts laten weten dat ik net zo op zoek ben als de ander en net zo

op zoek ben in mezelf. En als ik daarbij die labels kan inzetten om iets helder te krijgen,

dan zal ik dat niet uit de weg gaan.

Daarbij wil ik alleen wel graag vertellen dat ik weet dat jij net zo uniek bent als ik,

maar dat we in wezen misschien ook heel veel delen. Als mens, als groep, als zoekenden.

En alles wat ik tot nu toe gevonden heb, kan ik een ander niet geven of is

voor diegene niet relevant.

Maar als ik kan helpen iets te vinden in jezelf, dan is dat alles wat telt...

 

 

Door: Silvana Trivieri

www.lievemaan.nl

 


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Wendy (zondag, 25 februari 2018 10:18)

    Dank je wel voor je tekst, helder omschreven. Stof tot nadenken...
    Schrijfze,
    Groetjes Wendy